Tuesday, June 7, 2011

Tun MAMAT dalam kenangan

Terasa sunyi lak dah....hati masih masih dok teringat-ingat kat Tun Mamat yg di bela awal tahun ni meninggal dunia.Masih dok terbayang-bayang kelibat Tun Mamat yg lincah tu.Cerdik, x banyak ragam.Senang sungguh menjaga Tun Mamat.Memang betul2 x buat hal kat aku laaa.

Tun Mamat memang tak comel langsung...tp sentiasa bersih.Tak comel pun x mengapa, cerdik tu yang penting.Panggil jer Tun Mamat......pasti sampai.Yang paling terkesan di hati masa hari2 terakhir Tun Mamat sakit....nak buang air pun dia mesti pergi ke bilik air.Tak di buangnya merata-rata.Tu yang dok teringat sangat kat Tun Mamat.

Tun Mamat?...yup Tun Mamat, seorang kawan (dj LangkawiFM) yang meminta aku letak nama tu.Dah permintaan kawan, aku boh la nama tu.Sesuai la pula.Padan la....Tun Mamat pun faham bila aku kata nama engkau "Tun Mamat" .Sejak dr tu..panggil jer Tun Mamat, mesti jengoi nyerrr.

Tp hari ni. Tun Mamat dah tak de.Aku pun tak tahu apa penyakit yg Tun Mamat tanggung.
Lebih kurang seminggu Tun Mamat tak mahu makan.Asyik minum air jerr.Bila aku pegang perut dia...baru dia berbunyi.Mungkin nak kasi tahu sakit kat situ kut.

Sehari sebelum Tun Mamat "PERGI" untuk selama-lamanya, dia menghilangkan diri.Mungkin tak mahu mati di rumah kut? Kalaulah Along (anak sulung aku) ada di rumah masa tu, sahih
menangis pula si kakak ni..kompom nyer.Bila aku kasi tahu dia yang Tun Mamat dah pun tak da..siap nangis.Siap cakap nak balik korek kubur Tun Mamat.Hahaha.


Tapi....ayah(wan anak2 aku la tu) memang cari Tun Mamat sampai jumpa la.Tun dah x larat
tak jauh perginya.Kiranya...semalaman juga la x jumpa.Esoknya pula baru jumpa.Tapi time tu dah tak bernyawa.Yang pasti.....Tun Mamat pun ada la kuburnya.
Tun Mamat tu....kucing jerr sebenarnya.Warna hitam legam..kaki dia putih(pakai stokin).





No comments: