Photobucket

Wednesday, August 10, 2011

Cerita Ally Iskandar lagi

APABILA pengacara popular, Ally Iskandar bertunang dengan Naib Juara rancangan Gadis Melayu musim pertama, Nur Aishah Zainal, 25, pada Februari lalu, ia disambut dengan gembira. Dalam usia 35 tahun, akhirnya Ally yang selama ini sering dikaitkan dengan selebriti popular, bakal bertemu jodoh dengan pilihan hati.

Bagaimanapun, apabila ikatan itu dikatakan putus pada 30 Julai lalu selepas lima bulan, ia lebih mengejutkan. Apatah lagi waktu sama kita dikejutkan dengan berita hero pujaan ramai iaitu penjaga gol cemerlang pasukan bola sepak negara, Khairul Fahmi Che Mat memutuskan pertunangannya dengan Elia.

Ramai yang memberi tumpuan kepada Khairul Fahmi apabila mengambil langkah berani dengan menyatakan keputusan untuk memutuskan pertunangan dengan Elia menerusi akhbar Metro Ahad.

Berbeza dengan Ally, keputusan dibuat secara senyap-senyap. Jika tidak dihebohkan menerusi portal hiburan tempatan pasti ramai yang tidak mengetahui Ally dan Aishah sudah tiada apa-apa hubungan.


Begitupun sewaktu memberi kenyataan, Ally dilihat begitu bijak mengawal keadaan. Bagai menarik rambut dalam tepung, dia memastikan rambut tidak putus dan tepung tidak berselerak.


Apa yang lebih penting bagi lelaki berasal dari Kuala Lumpur dan dibesarkan di Gong Badak,Kuala Terengganu ini dia tidak mahu kenyataan diberikan boleh mengguris hati mana-mana pihak.

Apa yang diluahkan Ally sebelum ini, perpisahan itu berlaku disebabkan tiada keserasian di antara mereka walaupun hakikatnya dia dan Aishah memutuskan untuk mendirikan rumah tangga yang dijadualkan berlangsung hujung tahun ini.

Perpisahan itu tiada kaitan dengan pihak ketiga ataupun konflik besar membabitkan mereka sebaliknya beberapa masalah lain yang datang secara berperingkat sehingga gagal untuk diselesaikan. Dalam satu portal berita hiburan popular, Aishah dikatakan pernah berhadapan situasi sama dengan beberapa lelaki yang pernah rapat dengan hidup peserta Gadis Melayu itu.

Apakah punca sebenar kerana mereka bukanlah bertunang selepas kenal seketika tetapi berkawan sejak 2008. Mengapa selepas lima bulan bertunang baru disedari tiada keserasian. Apakah sebelum ini mereka membuat keputusan tergesa-gesa untuk bertunang atau apabila bertunang, baru tahu peribadi sebenar pasangan mereka?

Wartawan Harian Metro, RUDY IMRAN SHAMSUDIN (imran@hmetro.com.my) cuba mendapatkan penjelasan lanjut daripada pengacara Malaysia Hari Ini (MHI) dan Singgah Sahur ini. Adakah apa yang dilaporkan itu benar dan bagaimana dia berhadapan dengan situasi yang dianggap memberikan tekanan kepada kerjayanya.


RAP: Bagaimana keadaan anda sekarang, semakin tenang?

ALLY: Alhamdulillah, begitulah nampaknya sekarang ini.


RAP: Apa sebenarnya yang berlaku antara kalian berdua sehingga pertunangan diputuskan?

ALLY: Maaf saya tidak berminat untuk bercakap atau memberikan sebarang kenyataan membabitkan apa yang sudah berlaku. Saya bimbang jika saya memberikan kenyataan, ia akan memanjangkan lagi cerita. Biarlah orang tahu bahawa hubungan kami sudah berakhir. Lagipun tiada dendam antara kami. Keputusan dibuat secara baik dan saya masih berkawan dengan Aishah. Pada saya, apa yang sudah berlaku biarlah berlalu. Hidup perlu diteruskan.


RAP: Apakah anda yakin dengan keputusan yang diambil?

ALLY: Kami berusaha untuk menyelamatkan pertunangan kami tetapi tidak mencapai kata yang positif sehingga membuatkan kami mengambil keputusan untuk memutuskan ikatan.


RAP: Bujang popular kembali solo. Ada yang gembira dengan keputusan yang anda ambil.

ALLY: Kenyataan bujang popular kembali solo itu satu sendaan yang pada saya keterlaluan. Bagi saya, perkahwinan bukan perkara main-main. Apa yang berlaku antara saya dan Aishah bukan untuk saya raikan atau diraikan oleh orang lain.


RAP: Sejauh mana perkahwinan itu penting bagi anda?

ALLY: Perkahwinan sangat penting kerana ia pelengkap kepada iman dan menambah bilangan umat Nabi Muhammad SAW Ia juga menjadi matlamat hidup saya.


RAP: Dalam skala 1 hingga 10, anda meletakkan perkahwinan itu di nombor berapa?

ALLY: Sudah tentu ia saya letak di tangga pertama. Kerja sampai mati dan kumpul duit sampai berbukit, tetapi tidak ada orang yang boleh membahagiakan untuk dikongsi bersama, untuk apa. Kebahagiaan hidup itu jauh lebih penting dan saya mahu mencari kebahagiaan itu.


RAP: Anda tidak perlu bimbang apabila putus tunang kerana pepatah Inggeris ada berkata, hidup lelaki bermula apabila mereka mencecah 40 tahun?

ALLY: Itu tidak benar. Saya tidak bersetuju dengan kenyataan itu. Kehidupan manusia bermula sebaik saja mereka dilahirkan.


RAP: Apakah anda tertekan dengan situasi ini?

ALLY: Tidak, putus tunang dan isu kahwin sebenarnya tidak pernah memberikan tekanan kepada saya.


RAP: Apakah anda tidak tertekan belum berkahwin walaupun usia mencecah 35 tahun?

ALLY: Secara asasnya memang saya tertekan sebab usia sekarang sudah 35 tahun. Saya juga tidak mahu ia dijadikan sandaran kepada saya untuk tergopoh-gapah sebelum ini. Saya tidaklah bermaksud sebelum ini saya tergopoh-gapah untuk mendirikan rumah tangga, membabitkan hubungan lepas. Waktu itu saya berasakan bahawa masa saya sudah sampai, tetapi ketentuan jodoh belum sampai ke situ.


RAP: Adakah anda akan lebih memilih selepas ini? Bagaimana ciri-ciri wanita yang menjadi pilihan anda sekarang?

ALLY: Terus-terang, saya tidak boleh fikir mengenainya sekarang. Apa yang berlaku sebenarnya sangat besar dan ia memberi kesan kepada kehidupan saya. Waktu sama, saya tidak boleh melihat sesuatu perkara atau meletak kayu pengukur kepada ciri-ciri wanita ideal yang saya cari. Entahlah kalau selepas ini atau akan datang akan ada draf baru mengenainya (wanita pilihan).


RAP: Apakah peristiwa ini membuatkan anda takut hendak mengenali gadis lain?

ALLY: Takut bukan sifat sebenar lelaki. Seorang lelaki tidak boleh takut.


RAP: Tidak takut perkara sama berulang?

ALLY: Sebab itu kita ada doa dan perlu berusaha. Kemudian kita berserah kepada Allah. Apa yang penting dalam hidup kita harus berusaha.


RAP: Ulama pernah berkata sekiranya belum ada keizinan-Nya jodoh tidak akan datang walaupun ada usaha dibuat.

ALLY: Saya setuju dengan kenyataan itu. Malah saya pernah mendengar ulama menjelaskan jodoh dan maut takkan datang awal walaupun sesaat, atau lewat walaupun sesaat. Kalau sampai adalah jodohnya dan kalau tidak memang ia tidak ada.


RAP: Bagaimana anda menilai situasi putus tunang?

ALLY: Saya tidak melihatnya sebagai satu musibah. Itu laluan yang Tuhan tentukan kepada saya dan lebih penting saya belajar apa yang berlaku dan jadikan diri saya lebih baik. Itulah juga yang saya doa dan harapkan agar memperoleh hikmah di sebalik peristiwa yang sudah terjadi. Waktu sama, saya mengharapkan artikel yang anda tulis adalah perkara terakhir berkaitan perkara ini (putus tunang).


RAP: Ada yang kata anda putus tunang sama waktu dengan Khairul Fahmi seperti satu ‘trend’. Pandangan anda secara peribadi mengenai kenyataan itu?

ALLY: Apa yang berlaku hanya kebetulan dan bukan nak ikut trend putus. Pandangan orang itu perkara biasa, apa saja yang kita lakukan pasti menjadi perhatian orang. Ia bukan saja membabitkan personaliti tetapi orang yang masuk politik juga melalui perkara sama. Macam mana kita terima perkara yang berlaku adalah lebih penting bagi saya.


RAP: Cara anda mengisi kekosongan hidup sekarang?

ALLY: Cara saya mudah iaitu terus menyibukkan diri dengan kerja. Sekarang ini saya sibuk dengan Singgah Sahur yang berupa rancangan kelahiran saya. Selalunya saya akan menerbitkan keseluruhan episod Singgah Sahur tetapi, kali ini saya hanya menerbitkan satu episod. Waktu sama saya akan terbabit dengan MHI Raya.


No comments: