Photobucket

Thursday, July 7, 2011

Klik2 hari ini

Suami Kak Yah kena tahan


NORHISHAM sewaktu ditahan di Kuala Terengganu semalam.


KUALA TERENGGANU – Seorang suami kepada bomoh bergelar Kak Yah atau Kak Moh ditangkap di sebuah rumah di Rantau Panjang, Kelantan malam kelmarin bagi membantu siasatan kes kematian seorang pemuda ketika menjalani proses rawatan tradisional di rumah pasangan itu di Marang, dekat sini bulan lalu.

Norhisham Mustapha, 33, ditahan oleh sepasukan anggota polis Kontinjen Terengganu pada pukul 10 malam kelmarin di rumah itu, namun kelibat isterinya yang juga seorang warga Thailand tidak kelihatan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan bagaimanapun yakin Kak Yah masih bersembunyi di sempadan Malaysia-Thailand.

“Kami jangka dia (Norhisham) dapat memberi banyak maklumat untuk membantu siasatan polis sambil mengharapkan wanita itu menyerahkan diri secepat mungkin,” ujarnya.

Ketika serbuan itu dilakukan, Norhisham didapati tidak keseorangan dalam rumah tersebut.

Polis bagaimanapun tidak menahan penghuni lain selepas yakin mereka tidak ada kaitan dengan Norhisham.

Akhbar pada 17 Jun lalu melaporkan, Faizal Harun, 26, yang didakwa mengalami penyakit ganjil menemui ajal apabila dipaksa menjalani beberapa ritual oleh Kak Yah selama empat jam dalam keadaan berbaring dengan mulut disuruh menggigit sebilah pisau.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Kanak-kanak mati lemas dalam kereta ibu

SEREMBAN - Seorang kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun meninggal dunia akibat lemas selepas terperangkap kira-kira enam jam di dalam kereta ibunya di hadapan sebuah sekolah rendah agama di sini semalam.

Kejadian itu disedari ibunya, Haliza Talib, 44, kira-kira pukul 2 petang selepas mendapati mangsa, Izzah Athirah Mohd. Khir dalam keadaan lemah dan tidak bermaya di dalam kenderaan pelbagai guna (MPV) Perodua Alza.

Bapa mangsa, Mohd. Khir Abd. Majid, 45, berkata, dia dimaklumkan mengenai kejadian itu oleh salah seorang rakan kira-kira pukul 3.30 petang.

Menurutnya, Izzah Athirah bersama tiga adik-beradiknya yang belajar di sekolah itu tiba di sekolah berkenaan kira-kira pukul 7.30 pagi.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Dalam rumah ada taman


PEMANDANGAN dari luar tidak semestinya menggambarkan keunikan yang ada di dalamnya.


KEDIAMAN pilihan Jurnal minggu ini mengetengahkan sebuah banglo setingkat yang bercirikan seni bina Bali.

Terletak di Kampung Delek Baru, Klang, Selangor, rumah ini dihuni sejak lima tahun lalu. Strukturnya ringkas sahaja tetapi elemen kayu jati jelas terpancar.

Elemen yang paling menarik perhatian ialah pintu masuk utamanya yang bak sebuah pintu gerbang.

Mempunyai ketinggian kira-kira dua meter, pintu kayu itu akan membawa terus penghuni ke laman terbuka dan tidak berbumbung.

Reka bentuk sebegini jarang ditemui di rumah-rumah Melayu di Malaysia.

Ia unik dan apabila digabungkan dengan landskap mini yang ada ‘di dalam rumah’ ini, ia lantas mencipta kelainan dan ketenangan.

Laman itu dipenuhi tumbuh-tumbuhan hijau termasuk sepasu pokok bonsai. Persekitarannya sangat semula jadi.


ADAKALANYA laman mini ini menjadi tempat persinggahan burung-burung kecil mencari makanan.


Malah, kru Jurnal sempat menyaksikan beberapa ekor burung merbah hinggap di sebatang pokok di situ, mungkin untuk mencari makanan.

“Konsep terbuka Bali sememangnya lebih kemas dan semula jadi,” kata anak pemilik, Nor Fadilah Abdul Rahman, 23.

Pintu

Menurut beliau, pintu masuk itu diimport khas dari Indonesia.

“Reka bentuk serta lakaran taman mini diuruskan oleh dua orang bapa saudara saya, Abdul Rauf dan Mohd. Abdullah Razali yang bekerja sebagai jurutera awam dan pereka letak grafik.

“Selepas lakaran pintu itu siap, ia diserahkan kepada seorang pengedar perabot jati tempatan sebelum tempahan itu dihantar kepada pihak berkaitan di Indonesia.

“Kos untuk membuat pintu kayu jati itu ialah RM3,500,” cerita Fadilah.


DARI sudut mana pun anda berdiri, pemandangan taman mini begitu dominan.


Sebaik sahaja pintu utama dibuka, satu lepaan simen menanti penghuni. Di bawah laluan itu dibina sebuah kolam kecil yang menempatkan 19 ekor ikan koi.

Kadangkala kocakan air ikan-ikan bermain memberi irama yang mengasyikkan.

Dari laman mini itu, penghuni boleh memasuki ruang tamu menerusi pintu gelangsar.

Koridor di laman mini juga merupakan laluan utama untuk pergi ke keempat-empat bilik yang ada.

Apa yang menarik, kesemua pintu bilik menghadap ke taman sekali gus menghidangkan pemandangan yang sejuk mata memandang setiap kali penghuni keluar dari bilik.

“Sebenarnya bangunan asal rumah ini ialah di kawasan yang sekarang menempatkan bilik-bilik tidur.

“Namun, selepas kami membeli tanah lot bersebelahan daripada jiran, kami mengubahsuai kediaman ini secara keseluruhan. Ia mengambil masa selama beberapa bulan.


PERABOT jati mendominasi ruang tamu yang dibina menghadap taman mini.


“Kos untuk pengubahsuaian itu melebihi RM200,000. Ia tidak termasuk nilai perabot serta barang-barang lain selepas bangunan baru siap dibina,” kata Fadilah, seorang eksekutif bank di Subang Jaya, Selangor.

Dari ruang tamu, penghuni boleh terus memasuki dapur. Seiring dengan konsep Bali, kebanyakan perabot di sini diperbuat daripada kayu jati yang dipilih secara teliti oleh ibu bapa Fadilah.

Selain itu, pilihan warna kuning coklat pada hampir kesemua dinding membuatkan ia sepadan dengan warna perabot.

Terdapat juga beberapa buah jam dinding klasik serta radio antik diletakkan di hadapan bilik tidur utama.

Keluarga tujuh beranak ini menamakan kediaman mereka sebagai Vila Manja, yang menurut Fadilah memberi makna ia sebuah tempat tinggal yang selesa dan menenangkan.

2 comments:

SoLy SoLicious said...

Macam2 dah jadik dunia skg~

Adazm said...

Hai, jom tukar link jom? :)